Kajian Literatur: Bisakah Konseling Kelompok Realita Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa?

Authors

  • Nova Setyawan Universitas Islam Negeri Salatiga, Indonesia
  • Abi Fa’izzarahman Prabawa Universitas Islam Negeri Salatiga, Indonesia

Keywords:

konseling kelompok; konseling realita; tanggung jawab belajar

Abstract

The phenomenon of low student learning responsibility is one of the problems that occurs in schools, so that intervention services are needed to increase responsibility for learning. The purpose of this article is to examine reality group counseling service as an alternative intervention to improve students learning responsibility. The method used in this research is a literature study (libary research). The process of implementation of the research as follows: 1) topic selection; 2) exploration of information; 3) determining the focus of the research; 4) collecting data sources; 5) preparing data presentation; and 6) preparing the report (Mizaqon & Purwoko, 2013). The results of the study provide theoretical reinforcement that reality group counseling services are able to increase students learning responsibility.

Fenomena rendahnya tanggung jawab belajar siswa merupakan salah satu permasalahan yang terjadi di sekolah, sehingga diperlukan layanan intervensi untuk meningkatkan tanggung jawab belajar. Tujuan dari artikel ini adalah untuk mengkaji layanan konseling kelompok realitas sebagai alternatif intervensi untuk meningkatkan tanggung jawab belajar siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kepustakaan (library research). Proses pelaksanaan penelitian sebagai berikut: 1) pemilihan topik; 2) eksplorasi informasi; 3) menentukan fokus penelitian; 4) mengumpulkan sumber data; 5) menyiapkan penyajian data; dan 6) penyusunan laporan (Mizaqon & Purwoko, 2013). Hasil penelitian memberikan penguatan teoritik bahwa layanan konseling kelompok realitas mampu meningkatkan tanggung jawab belajar siswa.

Downloads

Published

2023-07-24

Issue

Section

Articles