Layanan Konseling Kelompok Teknik Terapi Bermain untuk Meningkatkan Kesejahteraan Psikologis Siswa

Authors

  • Abdul Kholiq Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Rahmawati Prihastuty Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Nirma Latifatul Khafidhoh MTs Negeri 2 Purbalingga, Indonesia
  • Indri Yani Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Keywords:

Kesejahteraan Psikologis, Konseling, Siswa, Terapi Bermain

Abstract

Students these days face a variety of situations that affect their psychological well-being. Various phenomena found in the field are students complaining about the change in learning mode to offline, pressure from the social environment both at home and at school, and lack of assistance from counselors at school. The purpose of this study is to find whether play therapy technique group counseling services can be used to help facilitate the improvement of students' psychological well-being. The method used was a literature study. Literature was collected from various national and international journals within the last 10 years with the keywords of students' psychological well-being, group counseling services, and play therapy. The collected data were then analyzed, evaluated, and interpreted. The results of the study contribute to the science of guidance and counseling and other sciences that one of the interventions to improve students' psychological well-being that is effectively used is group counseling services with play therapy techniques. The discussion of the article includes a specification of the aspects of students' psychological well-being that are improved as well as a description of the group counseling services of play therapy techniques.

Siswa akhir-akhir ini menghadapi berbagai macam situasi yang berpengaruh terhadap kesejahteraan psikologisnya. Berbagai fenomena yang ditemukan di lapangan ialah siswa mengeluhkan perubahan mode pembelajaran ke luring, tekanan dari lingkungan sosial baik di rumah maupun di sekolah, serta kurangnya pendampingan dari konselor di sekolah. Tujuan kajian ini adalah untuk menemukan apakah layanan konseling kelompok teknik terapi bermain dapat digunakan untuk membantu memfasilitasi peningkatan kesejahteraan psikologis siswa. Metode yang digunakan adalah studi literatur. Literatur dikumpulkan dari berbagai jurnal nasional dan internasional maksimal 10 tahun terakhir dengan kata kunci kesejahteraan psikologis siswa, layanan konseling kelompok, dan terapi bermain. Data yang terkumpul kemudian dianalisis, dievaluasi, dan diinterpretasikan. Hasil kajian berkontribusi pada keilmuan bimbingan dan konseling serta keilmuan lainnya bahwa salah satu intervensi untuk meningkatkan kesejahteraan psikologis siswa yang efektif digunakan adalah layanan konseling kelompok teknik terapi bermain. Pembahasan artikel mencakup spesifikasi aspek kesejahteraan psikologis siswa yang ditingkatkan serta deskripsi layanan konseling kelompok teknik terapi bermain.

Downloads

Published

2023-07-24

Issue

Section

Articles