Bimbingan dan Konseling Kedamaian dalam Mendukung Kesehatan Mental Siswa

Authors

  • Eva Imania Eliasa Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Keywords:

peace guidance and counseling, mental health, peace

Abstract

Students must have mental health so that they can be balanced in their thoughts and behavior. To create students' mental health, a comfortable and peaceful school environment is needed. One of the supporting elements is Guidance and Counseling which includes programs and activities that provide comfort and peace for students. The program is Peace Guidance and Counseling which provides a comfortable and peaceful atmosphere for students at school. The aim of the research is to identify how peace guidance and counseling support students' mental health. This study used a qualitative approach with the literature review method. Data collection uses supporting books, journals, and articles. The data analysis technique uses descriptive qualitative. The findings from this study are Peace Guidance and Counseling in supporting students' mental health by 1) creating a zone of peace in the school environment; 2) the teacher as a peace educator becomes a peaceful personal role model and transmits the spirit of peace in the classroom; 3) school principals support strategic policies to build peaceful schools; 4) as well as staff and the academic community at school who provide peace for students, so that students can study in peace, socialize well, can develop themselves to the fullest and become mentally healthy.

Siswa harus memiliki sehat mental agar dapat seimbang dalam pikiran dan perilakunya.  Untuk terciptanya sehat mental siswa, diperlukan lingkungan sekolah yang nyaman dan damai. Salah satu unsur pendukungnya adalah Bimbingan dan Konseling yang didalamnya memuat program dan kegiatan yang memberikan kenyamanan dan kedamaian bagi siswa. Program tersebut adalah Bimbingan dan Konseling Kedamaian yang memberikan atmosfer nyaman dan damai bagi siswa di sekolah. Tujuan penelitian adalah mengidentifikasi bagaimana bimbingan dan konseling kedamaian dalam mendukung kesehatan mental siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode kajian literatur. Pengumpulan data menggunakan jurnal dan artikel yang mendukung. Teknik analisis data menggunakan deskriptif kualitatif. Temuan dari penelitian ini adalah Bimbingan dan Konseling Kedamaian dalam mendukung kesehatan mental siswa adalah dengan: 1) menciptakan zone of peace di lingkungan sekolah; 2) guru sebagai peace educator  menjadi role model pribadi damai dan menularkan spirit kedamaian di kelas; 3) kepala sekolah mendukung kebijakan strategis untuk membangun sekolah damai; 4) serta staf dan civitas akademika di sekolah yang memberikan kedamaian bagi siswa, sehingga siswa bisa belajar dengan tenang, bersosialisasi dengan baik, dapat mengembangkan dirinya dengan maksimal dan menjadi sehat mentalnya.

Downloads

Published

2023-07-24

Issue

Section

Articles