Implementasi Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Era Digital dalam Menciptakan Karakter Mahasiswa Hukum yang Berkarakter dan Profesional

Implementation of the 'Merdeka Belajar Kampus Merdeka' Program in the Digital Era in Creating Character and Professional Law Students

  • Rodiyah Rodiyah Universitas Negeri Semarang
Keywords: Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM), Digital Room; Student Exchange

Abstract

Merdeka Belajar Kampus Merdeka Program (MKBKM) launched by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology of the Republic of Indonesia is one of the breakthroughs in the digitalization era in the education sector. This program enables student exchange and also opens the boundaries of (physical) classrooms into digital spaces. This study aims to analyze the implementation of the MBKM program at the Faculty of Law, State University of Semarang in supporting the vision and mission of the UNNES Faculty of Law. In addition, this study aims to analyze the various obstacles faced during the implementation of the program and their relation in shaping the character of law students who are professional and character.

References

Wulandari, D. dkk. (2021). Panduan Program Bantuan Kerjasama Kurikulum dan Implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jakarta: Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan Dirjen Dikti Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Diakses dari https://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2021/02/Panduan-Kerjasama-Kurikulum-dan-Implementasi-MBKM-Tahun-2021-Final.pdf

“UNNES Gelar Bimbingan Teknis Sistem Informasi Dalam Rangka Implementasi Program Pertukaran Pelajar MBKM”, http://kerjasama.unnes.ac.id/unnes-gelar-bimbingan-teknis-sistem-informasi-dalam-rangka-implementasi-program-pertukaran-pelajar-mbkm/

“Diskusi Dosen dalam Implementasi MBKM Pendidikan Luar Sekolah FIP UNNES”, http://fip.unnes.ac.id/?p=964

“Implementasikan MBKM, Jurusan IKM Selenggarakan Ujian Skripsi Daring dengan Penguji dari Luar UNNES”, https://ikm.unnes.ac.id/implementasikan-mbkm-jurusan-ikm-selenggarakan-ujian-skripsi-daring-dengan-penguji-dari-luar-unnes/

Huda, M. N. (2021). “Implementasi MBKM, FH Unwahas Pertukaran Mahasiswa dengan UNNES & Unisbank Tahun Ini”, https://jateng.tribunnews.com/2021/08/03/implementasi-mbkm-fh-unwahas-pertukaran-mahasiswa-dengan-unnes-unisbank-tahun-ini.

“FH UNEJ Jalin Kerjasama Bersama FH UNNES dalam Program MBKM”, http://fh.unej.ac.id/fh-unej-jalin-kerjasama-bersama-fh-unnes-dalam-program-mbkm/

Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1), 141-147. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.248

Widyawati, A., Arifin, R., & Rasdi, R. (2021). Brain Versus Reality: How Should Law Students Think?. Indonesian Journal of Advocacy and Legal Services, 3(1), 91-110. https://doi.org/10.15294/ijals.v3i1.42290.

Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2021). Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia dalam Perspektif Filsafat Progresivisme, Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 12(2), 155-164. https://doi.org/10.35457/konstruk.v12i2.973

Sopiansyah, D., & Masruroh, S. (2021). Konsep dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka), Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 34-41.

Pidarta, M. (2007). Landasan Kependidikan, Stimulus. Ilmu Pendidikan Bercorak Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Mudyahardjo, R. (2008). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21. Dalam: Prosiding Seminar Daring Nasional: Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, 21 Oktober 2020, hlm. 1-12. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13356

Published
2021-08-15
How to Cite
Rodiyah, R. (2021). Implementasi Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Era Digital dalam Menciptakan Karakter Mahasiswa Hukum yang Berkarakter dan Profesional. Seminar Nasional Hukum Universitas Negeri Semarang, 7(2), 425-434. https://doi.org/10.15294/snhunnes.v7i2.737

Most read articles by the same author(s)