Pendidikan IPS Berbasis Islam Terapan: Strategi Integrasi Sains Dan Agama

Authors

  • Misroh Sulaswari Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Eva Banowati Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Suyahmo Suyahmo Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Eko Handoyo Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Keywords:

Pendidikan IPS, islam terapan, integrasi sains, agama, social studies, applied islamic, integration science, religion

Abstract

Abstrak. Tulisan ini adalah gagasan akan pentingnya integrasi antara nilai-nilai agama dalam suatu pembelajaran. Agama dalam banyak hal memiliki peran penting sebagai fondasi untuk menyatakan suatu kebenaran menurut ilmu pengetahuan. Agama juga mengantarkan kebenaran suatu ilmu menjadi lebih bijaksana dan manusiawi. Artikel ini membahas strategi integrasi sains dan agama melalui pendidikan IPS berbasis Islam Terapan untuk lembaga pendidikan Islam. Menggunakan metode kajian pustaka berdasarkan pemikiran Wilber, Barbour, dan Kadir terkait integrasi antara sains dan agama. Pendidikan IPS berbasis Islam terapan merupakan paradigma baru dalam integrasi sains, yaitu melalui internalisasi nilai-nilai, ajaran Islam yang bersumber dari Al-Qur'an dan Hadits ke dalam materi IPS. Sedangkan tipologi pendidikan IPS berbasis Islam Terapan adalah memadukan dimensi Islam dan IPS dalam pembelajaran. Integrasi ilmu sosial dengan ilmu agama diharapkan dapat menjadikan peserta didik yang tidak hanya mampu menjelaskan konsep IPS secara ilmiah juga terampil dalam pemecahan masalah sosial sesuai nilai, norma, budaya, dan prinsip agama.

Abstract. This paper is an idea about the need for integration between religious values in learning. Religion in many ways has an important role as a foundation for stating a truth according to science. Religion also brings the truth of a science to be wiser and humane. This article discusses the strategy of integrating science and religion through applied Islamic social studies education for Islamic educational institutions. Using a literature review method based on the thoughts of Wilber, Barbour, and Kadir regarding the integration between science and religion. Applied Islamic social studies education is a new paradigm in the integration of science, namely through the internalization of values, Islamic teachings sourced from the Qur'an and Hadith into social studies material. While the typology of applied Islamic-based social studies education is to combine the dimensions of Islam and social studies in education. The integration of social science with religious science is expected to make students who are not only able to explain social science concepts scientifically but are also skilled in solving social problems according to values, norms, culture, and religious principles.

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Articles