Individu Gifted and Talented

Authors

  • Nindia Lu’luil Maknun Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Mintarsih Arbarini Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Yuli Kurniawati Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Keywords:

gifted, talented, development

Abstract

Abstrak. Latar belakang: Penelitian ini bertujuan untuk mereview beberapa tulisan yang berhubungan dengan individu gifted dan talented. Anak gifted sering pula disebut dengan istilah anak cerdas istimewa berbakat istimewa yang memiliki Intelligence Quotient (IQ) ataupun tingkatan kecerdasan yang lebih dari wajar ialah Intelligence Quotient (IQ) nya antara 120- 140. Selain itu, ia juga memiliki bakat khusus atau luar biasa, terutama musik, drama, keterampilan dan keahlian dalam memimpin masyarakat. Individu gifted dan talented cenderung memerlukan kemampuan dalam mengelola emosinya sesuai dengan perkembangan Erikson. Metode penelitian: menggunakan review artikel sejumlah 20 artikel yang dipilih sesuai dengan kata kunci, yang menjadi sampel dalam penyusunan ini adalah 20 tulisan 10 artikel internasional dan 10 artikel nasional, tipe riset baik kuantitatif, kualitatif, ataupun literature review.

 

Abstrak. Background: This study aims to review several articles related to gifted and talented individuals. Gifted children are often referred to as special intelligent children with special talents who have an Intelligence Quotient (IQ) or a more than reasonable level of intelligence, namely their Intelligence Quotient (IQ) between 120-140. In addition, they also have special or extraordinary talents, especially music, drama, skills and expertise in leading the community. Gifted and talented individuals tend to need the ability to manage their emotions in accordance with Erikson's development. Research method: using article reviews of 20 articles selected according to keywords, the samples in this compilation are 20 articles, 10 international articles and 10 national articles, research types are either quantitative, qualitative, or literature review.

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Articles