Sastra: Sarana Mengoptimalkan Belajar Fitur dan Struktur Bahasa Inggris

Authors

  • Nur Antoni Eko Tanuso Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Yan Mujiyanto Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Rudi Hartono Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Hendi Pratama Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Keywords:

language, literature, proficiency, integration

Abstract

Abstrak: Keberhasilan pemahaman bahasa diyakini terjadi ketika sastra diintegrasikan dalam prosesnya. Sastra adalah sumber yang kaya masukan untuk pengetahuan tentang struktur bahasa, fitur bahasa, kemampuan membaca, memperkaya kosakata, keterampilan berpikir, dan kesadaran budaya.
Dalam penelitian ini kuesioner survei awal dan akhir mencakup pertanyaan yang sama untuk mengungkapkan pengalaman pembelajar dalam kaitannya dengan sastra dan kontribusi potensialnya terhadap perkembangan bahasa. Tanggapan awal dan akhir dari dosen dibandingkan satu sama lain untuk menentukan apakah studi teks sastra memberi mereka kesempatan untuk membuat keuntungan nyata mengenai pengembangan kemahiran bahasa. Sebagian besar peserta survei menunjukkan kesepakatan tentang dimasukkannya sastra dalam pengajaran bahasa dan sepakat bahwa sastra adalah sarana yang berharga untuk meningkatkan pembelajaran bahasa.

Abstract: The success of language understanding is believed to occur when literature is integrated in the process. Literature is a rich source of input for knowledge of language structure, reading ability, enriching vocabulary, improving skills in target language, thinking skills, and cultural awareness.
In this study the initial and final survey questionnaires included the same questions to reveal the learner's experience in relation to literature and its potential contribution to language development. The initial and final responses of the teachers were compared with each other to determine whether the study of literary texts gave them the opportunity to make real gains regarding the development of language proficiency. Most survey participants indicated agreement on the inclusion of literature in language teaching and agreed that literature is a valuable tool for enhancing language learning.

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Articles