Literasi Statistik : Kemampuan Siswa SMP dalam Membaca Data

Authors

  • Nur Arina Hidayati Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Anggit Prabowo Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Trisna Muharyati Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Keywords:

literacy, statistic, reading data

Abstract

Abstrak. Literasi menjadi suatu hal yang perlu dikembangkan oleh masyarakat pada bidang ilmu pengetahuan, salah satunya literasi statistik. Dalam pembelajaran statistika siswa masih kurang teliti dalam membaca data dan penyajian data. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan kemampuan siswa SMP dalam hal membaca data ditinjau dari tingkat literasi statistik. Metode penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan siswa SMP dalam membaca data dengan kategori tinggi adalah siswa mampu membaca data dalam bentuk tabel atau diagram, dan tidak mengalami kesulitan dalam membaca data. kemampuan siswa SMP dalam membaca data  dengan kategori sedang adalah siswa mampu membaca data dalam bentuk tabel atau diagram, dan tidak mengalami kesulitan dalam membaca data.. dan  kemampuan siswa SMP dalam membaca data  dengan  kategori rendah adalah Mampu membaca data dalam bentuk tabel atau diagram namun ada ketidaktelitian dalam memahami data. Manfaat penelitin ini bagi masyarakat adalah dapat memberikan informasi tentang literasi statistik siswa SMP khususnya dalam hal kemampuan membaca data.

 

Abstract. Literacy is something that needs to be developed by the community in the field of science, one of which is statistical literacy. In learning statistics, students are still less thorough in reading data and presenting data. The purpose of this study was to describe the ability of junior high school students in terms of reading data in terms of statistical literacy level. This research method is descriptive qualitative research. The results showed that the ability of junior high school students to read data in the high category was that students were able to read data in the form of tables or diagrams, and had no difficulty in reading data. the ability of junior high school students to read data in the medium category is that students are able to read data in the form of tables or diagrams, and have no difficulty in reading data. inaccuracy in understanding the data. The benefit of this research for the community is that it can provide information about the statistical literacy of junior high school students, especially in terms of the ability to read data.

Author Biography

Nur Arina Hidayati, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Abstrak. Literasi menjadi suatu hal yang perlu dikembangkan oleh masyarakat pada bidang ilmu pengetahuan, salah satunya literasi statistik. Dalam pembelajaran statistika siswa masih kurang teliti dalam membaca data dan penyajian data. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan kemampuan siswa SMP dalam hal membaca data ditinjau dari tingkat literasi statistik. Metode penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan siswa SMP dalam membaca data dengan kategori tinggi adalah siswa mampu membaca data dalam bentuk tabel atau diagram, dan tidak mengalami kesulitan dalam membaca data. kemampuan siswa SMP dalam membaca data  dengan kategori sedang adalah siswa mampu membaca data dalam bentuk tabel atau diagram, dan tidak mengalami kesulitan dalam membaca data.. dan  kemampuan siswa SMP dalam membaca data  dengan  kategori rendah adalah Mampu membaca data dalam bentuk tabel atau diagram namun ada ketidaktelitian dalam memahami data. Manfaat penelitin ini bagi masyarakat adalah dapat memberikan informasi tentang literasi statistik siswa SMP khususnya dalam hal kemampuan membaca data.

 

Abstract. Literacy is something that needs to be developed by the community in the field of science, one of which is statistical literacy. In learning statistics, students are still less thorough in reading data and presenting data. The purpose of this study was to describe the ability of junior high school students in terms of reading data in terms of statistical literacy level. This research method is descriptive qualitative research. The results showed that the ability of junior high school students to read data in the high category was that students were able to read data in the form of tables or diagrams, and had no difficulty in reading data. the ability of junior high school students to read data in the medium category is that students are able to read data in the form of tables or diagrams, and have no difficulty in reading data. inaccuracy in understanding the data. The benefit of this research for the community is that it can provide information about the statistical literacy of junior high school students, especially in terms of the ability to read data.

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Articles