Integrasi Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah

Authors

  • Nurya Maulida Husna Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Isnarto Isnarto Universitas Negeri Semarang
  • Amin Suyitno Universitas Negeri Semarang
  • Ali Shodiqin Universitas PGRI Semarang, Jawa Tengah, Indonesia

Keywords:

Numerical Literacy, Mathematics Learning

Abstract

Abstrak. The use of new educational approaches and technologies can be beneficial in and core competencies in education. Numerical Literacy provides students with an effective learning environment to improve math and other 21st century skills. This study aims to explore and synthesize the best application of numeracy literacy in learning mathematics and increasing 21st century mathematics competence. The research method chosen in this study is a systematic literature study. There are several studies related to numeracy literacy in mathematics learning to improve 21st century mathematical competence. The search for relevant databases was carried out in studies published from 2018 to 2022 which examined numeracy literacy and 21st century mathematical competence in formal education. Based on the results of the systematic literature produced that mathematical literacy in learning mathematics must pay attention to the content of the lesson, the method of learning must be problem and project based, and learning must be cooperative. In addition, numeracy literacy in mathematics learning can improve 21st century mathematical competence, especially in solving problems.

Abstract.  Penggunaan pendekatan pendidikan baru dan teknologi dapat bermanfaat dalam dan kompetensi utama dalam pendidikan. Literasi Numerasi memfasilitasi siswa dengan lingkungan belajar yang efektif untuk meningkatkan kemampuan matematika dan keterampilan abad 21 lainnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi dan membuat sintesa mengenai penerapan literasi numerasi terbaik dalam pembelajaran matematika serta dampaknya terhadap kompetensi matematika abad 21. Metode penelitian yang dipilih dalam penelitian ini adalah studi pustaka yang sistematis. Ada beberapa penelitian yang berkaitan dengan literasi numerasi dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan kompetensi matematika abad 21, Pencarian data base yang relevan dilakukan pada studi yang diterbitkan tahun 2018 sampai dengan 2022 yang mengkaji tentang literasi numerasi dan kompetensi matematika abad 21 pada pendidikan formal. Berdasarkan hasil tinjauan sistematik literatur dihasilkan bahwa literasi matematika dalam pembelajaran matematika harus memperhatikan isi pelajaran, metode yang digunakan dalam pembelajaran harus berbasis masalah dan project, serta pembelajaran harus bersifat kooperatif. Selain itu, literasi numerasi dalam pembelajaran matematika cenderung dapat meningkatkan kompetensi matematika abad 21 terutama dalam menyelesaikan masalah.

Downloads

Published

2022-09-30

Issue

Section

Articles